Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Jaarbericht 2014

Bureau Spoor­bouwmeester-Jaarbericht2014
Geplaatst op

Ieder jaar blikt Bureau Spoor­bouwmeester rond deze tijd terug op het afgelopen jaar. Dat doen we in ons Jaarbericht. In vergelijking met eerdere jaren heeft het dit keer een iets andere opzet: het bestaat uit het essay Publieke betekenis, Publieke kwaliteit, een Beeldessay en een mooi vormgegeven en bondig overzicht van vrijwel alle programma's en projecten waar Bureau Spoor­bouwmeester in 2014 aan heeft gewerkt.

2014 was voor de gehele spoorsector een bijzonder jaar. Op 20 september 2014 was het namelijk precies 175 jaar geleden dat de eerste trein van Nederland een rit maakte tussen Amsterdam en Haarlem. Bovendien vierde ook het Spoorbeeld haar tien jarige verjaardag. Maar bovenal was 2014 het jaar waarin het Spoorbeeld meer en meer haar weg vond naar de praktijk. In het Jaarbericht 2014 leidt het essay Publieke betekenis, Publieke kwaliteit alle lezers langs de diverse projecten van het afgelopen jaar: van het Kamperlijntje in Overijssel en de Collectiestations tot het gereedkomen van het nieuwe Rotterdam Centraal.

Ook het Beeldessay  (door Dieuwertje Komen) neemt ons mee op reis: van Rotterdam Centraal (1e NSP-station naar Spoorbeeldvisie, in 2014 officieel geopend, beladen met architectuurprijzen), via Utrecht Centraal (in 2014 flink in verbouw), Boxtel (opgeleverd Prettig Wachten-project) en Zaltbommel (mooie inpassing OVCP-poortjes) naar eindbestemming Helmond (Brunel Award 2014). Al deze locaties staan voor projecten waar Bureau Spoor­bouwmeester in 2014 bij betrokken was. 

Daarnaast is er in het Jaarbericht aandacht voor het programma Prettig Wachten, de nieuwe en het vertrek van Koen van Velsen die na zes jaar Spoor­bouwmeesterschap het stokje per 1 januari 2015 overdroeg aan de nieuwe Spoorbouwmeester: Bert Dirrix. In het voorwoord komt Bert Dirrix aan het woord en verkent hij de opgaven van nu en de nabije toekomst.

Het Jaarbericht 2014 is vanaf nu te lezen en te downloaden via de button op deze pagina of via deze link.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank