Kunst bij het spoor – goede voorbeelden / EXIT

De spooromgeving kent vele kunsttoepassingen, vaak met de wereld van het spoor als thematisch vertrekpunt. Dit actuele voorbeeld dient als inspiratiebron en laat zien wat de mogelijkheden zijn.

Station als (tijdelijk) podium

Naast permanente opdrachten kan de stationsomgeving ook goed dienen voor tijdelijke evenementen, performances of als tentoonstellingsplek.

Het woord EXIT luidt de korte periode in die het gebouw van Sybold van Ravensteyn nog rest voordat het wordt gesloopt. Het woord ‘EXIT’ is bewust gekozen: het symboliseert het einde van het gebouw, maar ook – voor respectievelijk de aankomende als vertrekkende reiziger, het einde van de reis, dan wel het verlaten van de stad.

De grootte van het beeldvlak van het project is doorslaggevend en presenteert zich indringend aan de toeschouwer. EXIT heeft een overdrachtelijke betekenis: exit,  sluitstuk. De karakteristieke vorm van het centraal station werd door ‘EXIT’ nog eens verstrekt. De grootte van de typografie en de oranje kleur doen denken aan de kleefvellen op postpakketten met beeltenissen van een glas of teksten als ‘breekbaar’ of ‘deze zijde boven’. De gevel verandert hierdoor in een zijde van een pakket; een doos waarvan de grootte een kort moment onbepaald lijkt, maar als ‘volume’ extra aandacht krijgt. De kunstenaar heeft een typografie van de letter gekozen die verwijst naar de oorspronkelijke architectuur, omdat het gekozen lettertype hetzelfde is als de grote neon-letters ‘Centraal station’ die het gebouw bekronen.

Kunstwaarden: verstoren, versterken, verbeelden

Thematisch vertrekpunt: lokaal - identiteit

Type: toegepast, geïntegreerd, visueel esthetisch