Mockup graffiti-proof gebouw

Rijd een willekeurig station binnen met de trein en je wordt verwelkomd met graffiti. Soms is het kunst, maar in veel gevallen gaat het om vandalisme. Bij station Amsterdam Sloterdijk is een mockup geplaatst waarin ProRail twee materialen test om gebouwen langs het spoor graffiti-proof te maken.

Railgebonden gebouwen

De mockup is onderdeel van een onderzoek van het project Railgebonden gebouwen; over gebouwen die langs het spoor staan en vaak technische installaties bevatten. In Nederland staan er zo’n duizend van naast het spoor. Vaak wordt voor de nieuwe gebouwen een locatiespecifiek ontwerp gemaakt, soms is er sprake van een standaardunit. Bijna zonder uitzondering ‘het canvas’ van graffiti-vandalen en daardoor een doorn in het oog voor reizigers en omwonenden.

Hoogwaardig

In een streven om de uitstraling van de technische gebouwen te verbeteren, en vandalisten te ontmoedigen om de gebouwen te bespuiten  hebben ProRail en Bureau Spoor­bouwmeester aan twee architectenbureaus (t.w. Dus Architects en Civic Architects) de opdracht gegeven een ontwerp te maken voor een generieke gevel die op meer plaatsen en in allerlei situaties kan worden toegepast.  Het idee hierachter is dat door repetitie het ontwerpproces vereenvoudigd kan worden, er een hoogwaardige gevel kan worden ontwikkeld die voldoet alle eisen technische voldoet maar die een hoogwaardige uitstraling behoudt, per slot van rekening hebben we in Nederland een spoornetwerk dat behoort tot de top in de wereld, het kan niet zo zijn dat de gebouwen die dat mede representeren er vaak zo armoedig bijstaan. 

Duurzaam

ProRail heeft samen met Bureau Spoor­bouwmeester en de architecten twee gevels ontwikkeld die als een tweede huid voor een gebouw geplaatst kunnen worden of bij nieuwe gebouwen als gevel kunnen worden toegepast. De ene gevel is gemaakt van 3d-geprinte gerecyclede petflessen en de ander uit bakstenen in reliëf. Alle twee hoogwaardige en duurzame materialen. 

Graffiti-proof

Het doel van deze graffitibestendige materialen is om zgn. taggers te ontmoedigen. ProRail heeft geprobeerd om spuiters te ontmoedigen door zelf graffitikunst toe te passen, maar dat blijkt niet te werken; nog steeds wordt het beklad voor zgn. taggers. ‘Taggers zijn graffitispuiters die hun eigen paraaf op plekken spuiten, waarbij het ze puur om de zichtbaarheid van de locatie gaat’ aldus Marjolein Koenraadt, systeemspecialist bij ProRail ‘Als je jouw tag ergens overheenspuit, groeit je aanzien. Zo is het kunstwerk van de Verfdokter langs de baan bij Amersfoort schaamteloos op diverse plekken beklad met tags.” 

Naast onderzoek naar graffitibestendigheid wordt gekeken of de graffiti makkelijk te verwijderen is en welk beeld het oplevert. Uiteindelijk willen we namelijk een fraai gebouw maken dat lange tijd een aantrekkelijk beeld oplevert in de (spoor)omgeving.