Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijzonderheden

Bouwjaar
Adres
Station Middelburg
Opdrachtgever
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (MESS)
Architect
Simon

Station Middelburg is onderdeel van , tevens behoort het tot een reeks standaardstations. Op basis van de afspraken tussen NS en Prorail is op dit station een en een algemene cultuurhistorische van toepassing. Lees onderstaand de algemene omschrijving van het station uit de publicatie van 2008.

De spoorlijn van Roosendaal naar Vlissingen werd tussen 1863 en 1873 door de Staatsspoorwegen gebouwd. Langs dit traject kwam een aantal stations van de vijfde klasse, zoals Kruiningen, Krabbendijk, Kapelle-Biezelinge en het iets vergrote Arnemuiden. Station Goes was van de vierde klasse. Voor de belangrijke stations van Vlissingen en Middelburg werden speciale ontwerpen gemaakt, die zijn afgeleid van de typologie van de derde klasse. Vlissingen Stad was een verkleinde versie van Middelburg. Station Vlissingen Haven leek in niets op de standaardstations en was een langgerekt gebouw zonder verdieping, met onder meer visitatiezalen en douanekantoren. Beide stations van Vlissingen bestaan niet meer, maar in Middelburg lijkt sinds de bouw in 1870 niets veranderd. Het station heeft een prachtige vrije ligging aan het Kanaal door Walcheren. Een brug over het kanaal en een statige Stationsweg zorgen voor de verbinding met de binnenstad. Het station staat precies op de as van de toegangsweg. Door het ontbreken van andere gebouwen in de directe omgeving is het station al van veraf in zijn volle breedte te zien.

Het symmetrische gebouw heeft een hoog middendeel en lage zijvleugels. De rondbogenstijl is toegepast voor de ramen, deuren en de daklijst. Daarnaast versterkt de vormgeving het uiterlijk van het gebouw, door de afwisseling van rode bakstenen en gepleisterde delen, de halfronde bogen, ornamenten en de overkapping boven de entree met gietijzeren dragers.

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank